Gå til indhold
Marmelade

Vitus viser vejen for Fynbo Foods i Japan

Den danske producent af marmelade, Fynbo Foods, har haft en forrygende start på det japanske marked i de første fire år. For at finde moderne veje til et konservativt marked indgår virksomheden i et Vitus-forløb fra The Trade Council, der åbner nye døre på det spændende marked.

Dansk marmelade og købestærke japanere er et stærkt match. Produkterne tiltaler de japanske forbrugere, men kravene til kvalitet er tårnhøje, og markedet skal først afkodes grundigt, for at man opnår succes.

 

Det er læren, som marmeladevirksomheden Fynbo Foods har gjort sig de første fire år på det japanske marked. Virksomheden har siden december 2017 været en del af det skræddersyede rådgivningsforløb Vitus fra The Trade Council, der over et år skal give Fynbo Foods bedre værktøjer til fortsat at kunne angribe det japanske marked med support fra ambassaden i Tokyo.

 

”Det har været et fantastisk forløb, hvor vi efter en grundig markedsundersøgelse og masser af kundebesøg nu kender markedet indgående, hvem man skal opsøge, og hvordan detailmarkedet hænger sammen. Vi har fået en topprofessionel, engageret hjælp, hvilket har skabt dialog med 10 potentielle kunder, hvoraf de fleste forventes konverteret til nye aftagere  inden for det næste år. Det er en meget høj succesrate,” siger Kenneth Mynster Dolmer, eksportchef i Fynbo Foods, der forklarer, at selskabet har yderligere 25-30 detailkæder på listen at gå videre med fremover.

 

Vitus-programmet er et skræddersyet rådgivningsforløb, hvor man i løbet af et år får support til at opnå ordrer på et bestemt marked.

Vi har gennem forløbet oplevet, at ambassaden øger troværdigheden i en henvendelse fra Fynbo Foods, og at vi derved har kunnet nå kontakter, som vi ellers ville have haft svært ved at få i tale. Det er helt unikt med Japan, hvor meget kongekronen og repræsentationen betyder.

Kenneth Mynster Dolmer, Eksportchef Fynbo Foods

Et struktureret marked 

Kenneth Mynster Dolmer peger på, at virksomhedens iværksætterkultur fik dem til at begynde lidt pragmatisk på markedet, men at der nu er meget mere struktur og viden bag satsningen i Japan. Og takket være japansktalende support fra ambassaden i Tokyo er der skabt meget vigtige kontakter, fordi eksportrådgiver Miho Yoshimoto har været selskabets forlængede arm til at sætte møder op med de rette.


”Det kom bag på os, at detailstrukturen er så gammeldags med grossister, som vi stort set ikke kender længere i Norden. Det er et meget struktureret marked, hvor man ikke bare kan møde butikkerne direkte, hvilket vi skulle lære,” siger Kenneth Mynster Dolmer. Især har aftalen med en af Japans største detailkæder været en blåstempling af Fynbo Foods-produkter på andre dele af markedet.

 

”Vi har gennem  forløbet oplevet, at ambassaden øger troværdigheden i en henvendelse fra Fynbo Foods, og at vi derved har kunnet nå kontakter, som vi ellers  ville have haft svært ved at få i tale. Det er helt unikt med Japan, hvor meget kongekronen og repræsentationen betyder.”

Ud over at have en speciel detailstruktur, har japanernes høje kvalitetsniveau og detailkædernes strikse produktkrav betydet tilpasninger hos Fynbo Foods hjemme i Danmark.


”Det betyder, at vi har måtte justere instruktioner og procedurer  herhjemme for at kunne leve op til de japanske krav. Vores produkter bliver ofte betragtet som en specialitet på eksportmarkederne. Også i Japan sætter de pris på lavsukret marmelade og vores produkter matcher derfor markedet godt.  Her genkender de det, og det er en kæmpe fordel,” forklarer Kenneth Mynster Dolmer.

 Læs meget mere om Vitus-programmet her

Vil du vide mere om det japanske marked? 

Så kontakt os og hør nærmere.

Loading...