Gå til indhold
Kvalitet

Japanerne elsker dansk mad - Udnyt potentialet

Danmarks eksport til Japan af fødevarer i høj kvalitet boomer. Kulturen, historien og Danmarks grønne og bæredygtige profil styrker populariteten, siger kilder. Ambassaden i Tokyo kan bane den helt rette vej for din virksomhed til et marked i vækst.

En duft af friskbagt brød strømmer ud på gaden. Butikken på Islands Brygge summer af kunder på jagt efter morgensættet - kaffe og wienerbrød. Flere sidder ved bordene i solen på den lille plads foran bageriet. Et skilt fortæller historien om Andersen Bakery. En japansk virksomhed grundlagt i 1948 af Shunsuke Takaki. Han besøgte Danmark for første gang i 1959 og forelskede sig i den danske bagertradition. Tilbage i Japan tog det tre år, før det første danske wienerbrød blev solgt i bageriet i Hiroshima.

 

”Vi oplever en stigende interesse for dansk mad og kultur i Japan. Bare inden for de seneste to år er ordet ’hygge’ blevet langt mere alment kendt. Den udvikling vil vi fortsat gerne være en del af og støtte op om,” siger Takanori Teshima, driftsleder for udenlandske aktiviteter, fra Andersen Bakery.

Frihandelsaftalen mellem EU og Japan, der forventes at træde i kraft primo 2019, er et lovende tiltag for yderligere dansk succes i Japan. Hos Andersen Bakery er de også forventningsfulde.

 

”Vi afholder vores Denmark Fair hvert år i juni, og i den periode har vi en særlig tilladelse til at importere og sælge dansk smør. Vi sælger meget af det hvert år, da kunderne sætter stor pris på kvaliteten og smagen. Vi håber, at frihandelsaftalen vil gøre den slags produkter lettere at importere og billigere at sælge,” fortæller Takanori Teshima.

 

Frihandelsaftalen har fået ambassaden i Tokyo til at opruste for at hjælpe endnu flere danske virksomheder ind på markedet med nemmere adgang. Der er nemlig et oplagt match mellem dansk kvalitetsmad og japanske ønsker.

 

"Japanerne elsker mad med smag og lavet med kærlighed. De er meget kvalitetsbevidste, og for dem betyder det desuden meget, at råvarer som kød, ost eller fisk har en særlig oplevelse med sig. De elsker nye ting og har fokus på, at råvarer og mad generelt har en historie bag sig," fortæller Freddy Svane, Danmarks ambassadør i Japan, fra Tokyo.

Og danske varer bliver mere og mere populære i Japan. Vi er suverænt det land i EU, der har det største relative handelsoverskud med Japan på varer. En væsentlig årsag er japanernes smag for danske fødevarer. I 2017 udgjorde fødevareklyngens eksport 37 procent af vareeksporten. Kvalitet og fødevaresikkerhed er helt centrale for den japanske forbruger, og vestlige trends breder sig. For eksempel steg eksporten af mejeriprodukter fra 2016 til 2017 med 39 procent.

Andersen Bakery har udvidet sit salg til Japan og håber på eksportsucces med frihandelsaftalen
Foto: Andersen Bakery

Japanerne elsker mad med smag og lavet med kærlighed. De er meget kvalitetsbevidste, og for dem betyder det desuden meget, at råvarer som kød, ost eller fisk har en særlig oplevelse med sig

Freddy Svane  Danmarks ambassadør i Tokyo

Wienerbrød er hygge 

Hos Andersen Bakery mærker de også, at det blevet vigtigere at fortælle historien bag produkterne.

 

”Vi har altid markedsført danske traditioner og vores store inspiration fra landet, men vi forsøger især at fortælle japanerne om hygge. Vi japanere har ikke lige så mange anledninger til at invitere venner og familie over og hygge os sammen, så det er nyt og interessant,” forklarer Takanori Teshima. Han uddyber:

 

”Vi opfordrer for eksempel vores japanske kunder til at købe wienerbrød med til deres kolleger hver fredag for at have en hyggelig stund sammen. Vi har også introduceret kagemanden. For mange japanere er det måske bare en kage lavet af wienerbrød, men så fortæller vi, at den bruges til fødselsdage og festlige lejligheder sammen med venner og familie.”

 

Ifølge Takanori Teshima er danske fødevarer generelt kendt som sikre, bæredygtige og af høj kvalitet. Nordic noir-trenden, der opstod i kølvandet på tv-serier som ’Borgen’, ’Forbrydelsen’ og ’Broen’ og restaurant Nomas store internationale succes, har også været med til at fremme den opfattelse.

 

“Danmark opleves ganske rigtigt som meget grønt og som et land i miljømæssig balance. Japanerne har stor interesse i, at Danmark er et kongedømme med alt, hvad der følger, fordi det også passer godt ind i deres egen fortælling med kejserdømmet. Det giver danske eksportvirksomheder et virkeligt stærkt udgangspunkt,” forklarer Freddy Svane.

Andersen Bakery eksperimenterer i udvalgte forretninger i Japan
Foto: Andersen Bakery

Bæredygtighed er vejen frem

Mad- og fødevarekulturen er under udvikling i Japan. Befolkningen er i stigende omfang opmærksomme på sundhed, bæredygtighed, madspild samt et stigende ønske om at nyde og opleve mad med venner og familie.

 

”Danske madvarer og dansk madkultur rammer derfor mange af de tendenser og forandringer, vi ser i Japan. Vi tror på, at livskvaliteten kan forbedres væsentligt, hvis japanerne tager den danske livsstil til sig. Derfor ønsker vi at være med til at fremme den udvikling og fortsætte med at introducere japanerne for dansk kultur og danske fødevarer,” siger Takanori Teshima.

 

Andersen Bakery eksperimenterer i udvalgte forretninger i Japan med salg af dagsgammelt brød for at minimere madspild. I den danske forretning er alt økologisk, mens det kun så småt introduceres i Japan.

 

”Det er stadig meget dyrt at producere og sælge økologisk i Japan. Men vi kan lære meget af Danmark i forhold til bæredygtighed, og vi lader os fortsat inspirere. Det er vejen frem,” siger Takanori Teshima.

Fakta om Japan

  • Historien om Danmark og Japan går langt tilbage. 2017 markerede 150-året for det diplomatiske samarbejde mellem landene

  • SAS åbnede deres direkte rute mellem København og Tokyo i 1957

  • Der bor ca. 127 mio. mennesker i Japan

  • Japan er verdens tredjestørste økonomi

  • Den reale BNP-vækst skønnes at være 1,3 % i 2018


Vil du vide mere om din virksomheds muligheder på det japanske marked?

Så kontakt os og hør nærmere

Loading...