Gå til indhold
Finansiering

DSI: Det har uden tvivl været pengene værd

For industrivirksomheden DSI har en delegationstur til Brasilien i forbindelse med det nye finansieringskoncept Shopping Line været indgangen til et helt nyt marked. To delegationsture på ni måneder og to mere på vej er ”exceptionelt godt,” siger lokal rådgiver om konceptet med eksportfinansiering, der viser stort potentiale.

”Vi har fået adgang til markedet, og vi er kommet i kontakt med kunder, som vi ellers ikke ville have en dialog med. Og det, der har betydet allermest, er, at vi med det samme er blevet introduceret på meget højt niveau hos kunden – dér, hvor man kan gøre en forskel. Så det har uden tvivl været pengene værd.”

 

Det er konklusionen fra Magnus Fossheim, Area Export Manager hos DSI (Dybvad Stål Industri), efter de i 2017 var med på den første delegationstur til Brasilien i forbindelse med det nye finansieringskoncept Shopping Line.

 

Shopping Line er udviklet af The Trade Council og EKF - Danmarks Eksportkredit i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og DI. En shopping line-aftale tilbyder potentielle købere kreditlinjer på mellem 15 og 30 mio. dollars og op til 10 års løbetid, når de køber ind hos danske virksomheder. Konceptet er udviklet til fødevaresektoren i Brasilien og henvender sig til danske virksomheder inden for fødevareteknologi.

 

”Brasilianerne har brug for det bedste udstyr for at kunne levere til markeder som EU og UK, og danskerne er bare et par år foran, når det gælder teknologi, der effektiviserer produktionen,” fortæller Alexandre Hornemann, Commercial Advisor for Food & Agriculture på det danske generalkonsulat i São Paulo i Brasilien.

 

Alexandre Hornemanns arbejde består i at finde de mulige brasilianske købere og sætte aftaler op mellem dem og de danske virksomheder til delegationsturene. Til det formål er der udviklet et eksportkatalog, som han har med under armen, når han besøger de brasilianske kooperativer.

 

“Kataloget betyder, at mange af de potentielle købere opdager, at de allerede bruger dansk udstyr. Samtidig præsenteres de for nye produkter og kan meget præcist udpege hvilke danske virksomheder, de ønsker at møde,” forklarer han.

Shopping Line gør, at vi fra første møde med virksomhederne kan tillade os at tale om nogle meget store projekter, som vi ellers ikke ville kunne som mindre virksomhed
Magnus Fossheimm, Area Export Manager DSI
For industrivirksomheden DSI har en delegationstur til Brasilien været indgangen til et helt nyt marked

Shopping Line eliminerer risici

DSI var en af de virksomheder, som de brasilianske købere ønskede at tale med. DSI producerer pladefrysere, som især bruges i produktionen af kød, fisk, frugt og grønt. Traditionelt har Nord- og Østeuropa været stærke markeder for virksomheden, men de har oplevet en øget efterspørgsel fra den nordlige del af Sydamerika.

”Delegationsturen viste os, hvor stort potentialet er. Vi har fået vores første salg, og lige nu er vi i forhandling om to-tre meget store projekter. Så derfor er Brasilien et af vores vigtigste vækstmarkeder fremover,” fortæller Magnus Fossheim.

 

Han er ikke i tvivl om, at kombinationen af Shopping Line og The Trade Councils rådgivere har haft afgørende betydning for virksomhedens umiddelbare sydamerikanske succes:

 

”Shopping Line gør, at vi fra første møde med virksomhederne kan tillade os at tale om nogle meget store projekter, som vi ellers ikke ville kunne som mindre virksomhed. Og så eliminerer det nogle økonomiske risici. The Trade Council har kontakterne. De kender markedet, og de yder en vigtig rådgivning i forhold til ’do’s and don’ts’, for eksempel om hvorvidt man skal etablere sig lokalt eller finde lokale partnere,” siger Magnus Fossheim og tilføjer, at DSI netop er ved at undersøge, hvad deres næste skridt i Brasilien skal være.
Kontakt The Trade Council for at høre om dine muligheder med at få finansiering i ryggen i forbindelse med eksport til Brasilien.

Vores indsats inden en delegationstur er ekstremt fokuseret. Vores slutmål er altid salg og eksport for danske virksomheder, og det kræver, at vi ved, hvad vi laver.

Alexandre Hornemann Commercial Advisor for Food & Agriculture, Det danske generalkonsulat i São Paulo

Yderligere to ture på vej

 

Som rådgiver genkender Alexandre Hornemann den oplevelse, Magnus Fossheim beskriver. Han har selv 20 års erfaring fra fødevaresektoren i Brasilien, UK og Danmark og bruger den dagligt i sit arbejde med Shopping Line.

 

“Jeg kender de brasilianske virksomheders krav, målsætninger, behov og arbejdsgange. Samtidig kender de mig fra branchen, så de lytter, når jeg henvender mig og præsenterer nogle potentielt rigtig gode danske løsninger for dem,” forklarer han og understreger, at de mange gode oplevelser i forbindelse med Shopping Line i høj grad skyldes det grundige forarbejde:

 

”Vores indsats inden en delegationstur er ekstremt fokuseret. Vores slutmål er altid salg og eksport for danske virksomheder, og det kræver, at vi ved, hvad vi laver.”

 

Ifølge Alexandre Hornemann er det også et særligt godt tidspunkt at eksportere til den brasilianske landbrug- og fødevaresektor. De seneste tre-fire år voksede de brasilianske virksomheder, der har en større eksportandel i sektoren, fortsat, men de stoppede med at investere. Det er først nu, hvor der er flere tegn på, at økonomien er ved at være oven på igen, at virksomhederne er villige til at investere i kapacitet, effektivitet og innovation.

 

Den villighed imødekommer Shopping Line, og konceptet viser gode udsigter, selvom der endnu ikke er underskrevet en egentlig Shopping Line aftale. Men to delegationsture på ni måneder og to mere planlagt i 2018 er “exceptionelt godt,” siger Alexandre Hornemann:

 

“Normalt er der måske en-to delegationer om året. Så der er rigtig meget potentiale i kombinationen af Shopping Line og det brasilianske marked. Brasilien er verdens største eksportør af fjerkræ og oksekød, og de vil meget gerne øge eksporten af svinekød. I dag er de verdens fjerdestørste producent af svinekød og den ottende største i forhold til eksport. Det er her, du skal være, hvis du vil lave forretning i den sektor. Og danske virksomheder har teknologien til produktionen.”

Fakta om shopping line

  • Shopping Line blev udrullet i Brasilien i 2017
  • Der har været to delegationsture på ni måneder
  • Der er to ture planlagt i løbet af resten af 2018
  • The Trade Council fokuserer både på de store brasilianske kooperativer samt kødproducente
  • De danske virksomheder, der deltager på delegationerne, er både små, mellem og store. Nogle af dem er allerede tilstede i Brasilien, mens andre aldrig har eksporteret til kontinentet
  • Shopping Line forventes udvidet til flere lande og markeder i Sydamerika i løbet af næste år

Vil du vide mere om din virksomheds muligheder på det brasilienske marked?

Så kontakt os og hør nærmere. 

Loading...