Gå til indhold
Fødevarer og Landbrug

Det tyske marked efterspørger økologi

Økologi står højt på dagsordenen i Tyskland. Så højt, at landet ikke selv kan følge med i produktionen af økologiske fødevarer. Det giver unikke eksportmuligheder for danske fødevarevirksomheder, lyder det fra The Trade Council, der blandt andre samarbejder med den ikoniske tehandel, A.C. Perchs, om mulighederne for at komme ind på det tyske marked. 

De tyske forbrugere efterspørger i stigende grad økologi og bæredygtighed – og det har medført et økomarked i hastig vækst. Det fortæller Tanja Asmussen, der er eksportrådgiver i The Trade Council på den danske ambassade i Berlin:

”Markedsmulighederne for økologi er store i Tyskland allerede nu. Og der kommer kun til at ske en øget efterspørgsel på økologi - særligt inden for food service i løbet af de kommende år,” siger hun og uddyber, at det åbner døre for de danske økologiske fødevareproducenter:

”Tyskerne har ikke selv nok økologiske produkter til at starte med. De kan simpelthen ikke følge med efterspørgslen. Samtidig går tyskerne op i nærhed, og at produkterne kommer fra markeder tæt på. Og det giver jo nogle store muligheder for danske økologiske fødevirksomheder, der i forvejen har et rigtig godt ry,” siger hun.

Fødevarenetværk kan hjælpe danske virksomheder i gang

Selvom mulighederne er store for de danske fødevarevirksomheder, kommer man dog ikke ind på det tyske marked med et snuptag. Det kræver et grundigt og strategisk arbejde, fortæller Tanja Asmussen:

”Det tyske marked er ikke bare sådan lige at komme ind på. Det kan være komplekst, hvis man ikke har det rigtige netværk og de rigtige indgange. Derfor hjælper vi små og mellemstore virksomheder med at komme i dialog med de rette samarbejdspartnere igennem det netværk, vi har i Tyskland.”

The Trade Council har oprettet et fødevarenetværk for små og mellemstore danske virksomheder. Her kan de både udveksle idéer og deltage i eksportfremstød og events i Tyskland, hvor de møder relevante fødevareaktører. En af de virksomheder, der har været med på flere eksportfremstød, er den ikoniske danske tehandel, A.C. Perchs, der har en ambition om at slå igennem på det tyske marked:

”Vi har allerede en mindre gruppe specialforhandlere, der sælger vores produkter i Tyskland, men ambitionen er at få en fast aftager, så vi kan få et mere stabilt salg og kendskab dernede. Vores dialog med handelsrådgiverne i Berlin handler meget om, hvem der er de rigtige for os at samarbejde med, og hvordan vi bedst tilgår dem. Vi vil rigtig gerne i dialog med virksomheder, der arbejder med catering inden for restaurations- og hotelbranchen, fordi det er der, vores historie og kvalitet bedst kan blive videreformidlet”, fortæller Malene Støjberg, der er eksportkoordinator i A.C. Perchs International.

Eksportfremstød kan gøre en forskel

A.C. Perchs har senest været med på en eksporttur til Berlin, som The Trade Council og Landbrug & Fødevarer havde planlagt.

”The Trade Council briefede os grundigt på de virksomheder, vi skulle møde, så vi vidste, hvem der matchede med vores produkter og forretning. Her fandt vi ud af, at én af de repræsenterede cateringvirksomheder var relevant for os, fordi de har nogle kriterier for bæredygtighed, som vores produkter kan leve op til. Vi havde en god dialog med dem, og de udtrykte interesse i vores produkter,” siger Malene Støjberg.

Hun uddyber, at det for dem var summen af ture til Tyskland, der gjorde forskellen:

”Det hjalp, at vi tidligere på året havde haft en god dialog med repræsentanten fra cateringvirksomheden ved vores første eksporttur til Tyskland. Han havde derigennem fået kendskab til vores brand, hvilket var med til at understøtte vores case. Der kunne man mærke synergien i at tage på flere ture. Det hele gik op i en højere enhed.” A.C. Perchs er nu i dialog med catering virksomheden vedrørende en mulig samarbejdsaftale.

Drømmer du også om vækst uden for Danmarks grænser? 

Og vil du være en del af fødevarenetværket? Så kontakt en af vores rådgivere.
Loading...

    Læs mere

    Loading...