Gå til indhold
SYDKOREA

Ambassaden i Seoul hjalp UTZON tættere på sydkoreanske indkøbere

Modevirksomheden UTZON fik den danske ambassade i Seoul til at udstille deres AW/21-kollektion for sydkoreanske forhandlere, da corona forhindrede indkøberne i at rejse til Europa.

Modebranchen er en verdensomspændende industri, og derfor stod det danske modebrand UTZON med en udfordring, da corona fejede over markederne og gjorde vanskeligt for dem at opretholde relationerne til deres indkøbere.

Grundet de mange rejserestriktioner og nedlukkede markeder, kunne deres sydkoreanske kunder ikke længere komme til Europa for at se og købe kollektionerne, og hvad gør man så? UTZON valgte at tage kontakt til den danske ambassade i Seoul.

En dansk succeshistorie

UTZON blev stiftet helt tilbage i 1990 af Pernille Utzon og har i dag hovedsæde i det fashionable Klampenborg nord for København. UTZON er et high-end modebrand, der designer unikke pels- og læderkollektioner til kvinder i hele verden. Virksomheden har fokus på den voksende asiatiske modeindustri og sælger blandt andet sine kollektioner i Sydkoreas mest eksklusive butikker.

Under normale omstændigheder ville de sydkoreanske forhandlere valfarte til Frankrig eller Danmark for at besigtige og indkøbe de nyeste kollektioner, men da COVID-19 pandemien vendte verden på hovedet, var dette ikke længere muligt. Gode råd syntes dyre. UTZON måtte tænke i nye baner og tog derfor kontakt til den danske ambassade i Seoul. 

Fremvisning på ambassaden

I samarbejde med The Trade Council’s eksportrådgivere besluttede man at afholde en fremvisning af UTZON’s nyeste kollektion på ambassaden, hvor interesserede sydkoreanske indkøbere af high-end mode kunne opleve tøjet fysisk.

Vi har oplevet stor støtte og entusiasme fra ambassaden og dens ansatte i forbindelse med udstillingen af vores UTZON AW21 kollektion på ambassaden,” fortæller ejer og direktør Pernille Utzon om samarbejdet.
 
Danmarks ambassadør i Sydkorea Einar Hebogård Jensen skyper med UTZON
Samtidigt kunne ambassaden udnytte sine lokalansattes indsigt i det sydkoreanske marked til at facilitere online møder mellem UTZON og potentielle kunder. På den måde indgik ambassaden og UTZON i et tæt parløb om salgsindsatsen og kunne selv under COVID19’s svære betingelser sikre brandets fortsatte tilstedeværelse i Sydkorea.

Fremvisningen af UTZON’s kollektion på ambassaden resulterede i salg til det sydkoreanske marked på omkring DKK 7 mio. Det sydkoreanske marked er dermed blevet et af UTZONs vigtigste eksportmarkeder.
[Ambassadens team stod for fremvisning af UTZON's kollektion til sydkoreanske købere

The Trade Councils Boots-on-the-Ground

Lokale partnerskaber som disse udbydes af danske ambassader som en del af the Trade Council’s “Boots on the Ground” koncept. Udenrigsministeriet har mere end 70 handelsrepræsentationer rundt om i verden – hver især med lokalansatte med lokale sprogkundskaber og en stærk markedsindsigt, således at de kan agere som danske virksomheders forlængede arm ude på eksportmarkederne – særligt når rejserestriktioner gør, at det kan være vanskeligt at besøge sine kunder.

“Det er fantastisk at vide, at man har sit lands støtte og ambassaden bag sig i disse udfordrende tider.” afslutter Pernille Utzon.


Udover konkret hjælp til salgsindsatsen gennem udstilling og kundemøder kan handelsafdelingernes eksportrådgivere hjælpe med alt lige fra partnerdialoger, kvalitetssikring, due diligence til service af udstyr og teknisk assistance med mere. 

Kontakt os

Kontakt os for at høre nærmere om din virksomheds muligheder i Sydkorea.
Loading...