Gå til indhold
TYRKIET

United Textile Group satser på en grøn fremtid i Tyrkiet

Produktion af bæredygtige tekstiler er en essentiel brik i den grønne omstilling. I samarbejde med The Trade Council i Istanbul har den danske tekstilproducent United Textile Group (UTG) introduceret bæredygtige produktionsløsninger i Tyrkiet, som et led i at transformere industrien.
En bæredygtig tekstilindustri er en nødvendighed for at sikre den grønne omstilling. Men der er behov for en omfattende og gennemgående transformation af industrien for at sikre en grønnere fremtid. Den danske tekstilproducent United Textile Group (UTG) har taget téten og har i samarbejde med The Trade Council i Istanbul introduceret grønne produktionsløsninger til det tyrkiske marked, i håbet om at dele deres erfaringer med bæredygtig tekstilproduktion

The Trade Council i Istanbul har arbejdet sammen med UTG de seneste fire år. I denne årrække har repræsentationer i den Sydøsteuropæiske region assisteret virksomheden med en bred vifte af opgaver herunder juridisk vejledning i forhold til lokale forhold og regulativer, løsning af bureaukratiske tvister, udpegning af potentielle kunder samt adgang til lokale beslutningstagere. Senest er samarbejdet blevet styrket yderligere, da UTG har givet sig kast med bæredygtighed og cirkulær økonomi i regionen.
 
UTG blev etableret i 1968 af familien Møller. Virksomhedens rejse begyndte oprindeligt som en mindre produktionsenhed i familiens hjem, men den voksede sig hurtigt til en større multi-brand virksomhed på flere europæiske markeder. Via deres produktionsfaciliteter i Tyrkiet, Ukraine og Bangladesh arbejder UTG på at sikre en grønnere fremtid for industrien, ved løbende at tilpasse nye teknologier og arbejdsgange for at nedbringe virksomhedens klimaaftryk og dermed kunne tilbyde bæredygtige beklædningsgenstande.


Siden den spæde start har UTG oplevet flere forhindringer på det tyrkiske marked:

Den største udfordring har været kulturforskellene mellem dansk og tyrkisk kultur. Disse forskelle havde vi klart undervurderet og har nu lært, at den danske måde at gøre tingene på ikke nødvendigvis er den rette,” siger Mogens Ravnholt Jensen, CEO hos UTG Turkey.

For at imødekomme kulturforskellene valgte UTG at indgå et samarbejde med The Trade Council in Turkey, som er Udenrigsministeriets handelsafdeling i Tyrkiet. Deres lokale kultur- og markedskendskab kombineret med deres evne til at give adgang til lokale beslutningstagere har sikret en mere gnidningsfri og profitabel markedsadgang. 

quote ikon

UTG OM samarbejdet med The Trade Council 

"Det var gennem The Trade Council, at vi blev opmærksomme på vores kulturelle misforståelser af Tyrkiet og i løbet af en fire-årig periode har vi arbejdet tæt sammen med dem i Istanbul for at vende vores forretning rundt. Og vi er lykkedes med at fordoble vores overskud år for år. Det er en positiv udvikling, hvor vi førhen oplevede en negativ særbehandling i stedet oplever en positiv særbehandling fra de lokale myndigheder"
Mogens Ravnholt Jensen CEO af UTG Turkey
The Trade Council besøger UTG's fabrik sammen med byens guvernør og lokale borgmestre

Ét skridt nærmere med dansk ekspertise

Med rødder i den veletablerede danske samarbejdskultur og en ambitiøs klimamålsætning har UTG fabrikken, som ligger i en mindre nordtyrkisk provins, hurtigt tiltrukket sig positiv opmærksomhed gennem en række aktiviteter, som virksomheden har sat i søen sammen med The Trade Council.
Den danske generalkonsul Anette Galskjøt og senior handelsrådgiveren Deniz Akkan har besøgt fabrikken to gange i løbet af de sidste to år i selskab med byens guvernør og lokale borgmestre. Sammen med andre nationale og lokale interessenter har det givet grobund for succesfuldt at kunne implementere projekter inden for innovation, genbrug, R&D og cirkularitet såvel som kapacitetsopbygning gennem alternativ finansiering og investeringsmuligheder. ”TC Turkey har åbnet de døre, vi ikke selv kunne åbne!”, udtaler Mogens Jensen.
Herudover har UTG bidraget til den sociale bæredygtighed ved primært at beskæftige lokale kvinder, hvilket er med til at højne indkomstlighed og ligestilling i landet. I partnerskab med det lokale beskæftigelseskontor (ISKUR) tilbyder UTG efteruddannelse til lokale arbejdsløse for at opkvalificere deres grundlæggende færdigheder for på sigt at kunne ansætte dem i industrien.

Vores ambition frem mod 2023 er at fortsætte den udvikling, som vi allerede er i gang med, og hvor vores vigtigste pejlemærke er at blive verdens mest bæredygtige tekstilproducent,” siger Mogens R. Jensen for at understrege, hvorledes virksomheden agter at opnå Danmarks mål for klima og social ansvarlighed.  
 
Vores overordnede mål er at blive verdens mest bæredygtige tekstilproducent – og vi har allerede iværksat processen med lokale tyrkiske tekstilleverandører, som kan producere farvede tekstiler uden kemikalier,” tilføjer Mogens Jensen.

The Trade Councils HANDELSRÅDGIVER Deniz Akkan OM SAMARBEJDET MED UTG

”Tillid er det vigtigste element i et succesfuldt samarbejde. Relationen mellem virksomheden og The Trade Council er bygget på gensidig tillid og en jævnlig dialog for at opbygge og fastholde denne tillid. Jeg følger op på dem, hvis jeg ikke har hørt fra dem i et stykke tid – selv hvis de ikke har givet mig en opgave. Herudover er jeg i dialog med lokale myndigheder på deres vegne, selvom virksomheden har deres egne lokale medarbejdere og ledere på plads. Når The Trade Council er en del af dialogen med offentlige myndigheder, har det resulteret styrket UTG’s troværdighed og hjulpet dem til at løse de fleste problemer på markedet. UTG har brugt The Trade Council som deres forlængede arm og kontor i Tyrkiet, fordi vi viste os at være en stabil partner for dem.” 

Deniz Akkan
Sektoransvarlig hos The Trade Council in Istanbul

Vil du anbefale det tyrkiske marked til andre danske tekstilvirksomheder?

På baggrund af de positive resultater vil UTG anbefale det tyrkiske marked til andre tekstilvirksomheder – og ikke kun til danske virksomheder.

Mogens R. Jensen siger: ”For det første på grund af den strategiske og geografiske placering af Tyrkiet – de er hoveddøren til det europæiske marked – og ikke kun for tekstilprodukter. Historisk set har Tyrkiet en lang tradition for tekstilproduktion og et højt niveau af ekspertise inden for alle facetter af produktionen fra stof, tilbehør til den egentlige produktion af beklædningsgenstandene. Generelt er tyrkernes viden om tekstiler gennemgående stor, og det er vigtigt at alliere sig med den viden, hvis du vil drive din forretning; tekstilproduktion er et håndværksfag og det kræver solid indsigt i alle dele af produktionsprocessen.

The Trade Council har samarbejdet med UTG fra den spæde start. Lige fra indledende møder og efterfølgende at etablere et selskab til at opretholde den tætte dialog til lokale interessenter samt sikre ad-hoc service leverancer fra distancen. The Trade Council er en stabil og tillidsfuld partner som kan assistere med henvendelser fra Danmark i Tyrkiet og vi kan løse dem med fokus på detaljen og udførelsen.

vil du vide mere om det tyrkiske marked?

Kontakt os for at høre mere eksportmuligheder i Tyrkiet.

Loading...