Gå til indhold
Novo Nordisk

The Trade Council og Novo Nordisk kæmper sammen for at knække diabetes

Antallet af diabetes-patienter eksploderer verden over. Novo Nordisk har valgt at gå forrest for at bekæmpe sygdommen, men virksomheden kan ikke gøre det alene. Derfor er The Trade Council en aktiv medspiller i kampen for at knække den globale diabeteskurve.
Smørrebrød med æg og rejer, stykker med hamburgerryg og lidt jordbærtærte til dessert. At dømme ud fra traktementet ligner det en reception i Danmark, men selvom maden er leveret af det lokale Gertz Danish Bakery, er der langt til Nyborg-bagerens hjemstavn her fire dage før jul. Stedet er den danske ambassade i Beijing.
Her er The Trade Council værter for lanceringen af den kinesiske hovedstad som ny by i Novo Nordisks Cities Changing Diabetes-program. Målet med det globale sundhedsprojekt er at forhindre 110 millioner nye udbrud af type 2 diabetes frem mod 2045.

 

The Trade Council vil inspirere kineserne
Kristian Teglkamp, Head of health and life science på ambassaden i Beijing, starter arrangementet med at vise et billede af den stedfortrædende danske ambassadør, Helle Meinertz, der cykler rundt i Beijings gader.

”Det kan både lade sig gøre at være en succesfuld forretningskvinde i Beijing og samtidig cykle rundt,” lyder det fra Kristian Teglkamp til stor morskab for de op imod 60 gæster, som The Trade Council har hjulpet Novo Nordisk med at invitere.
Men bag joken har Kristian Teglkamp en pointe til repræsentanterne fra det kinesiske sundhedssystem, som deltager i arrangementet.

”Pointen er, at det er muligt at skabe sine egne momenter af træning i sin travle hverdag,” siger han og fortsætter:
”Beijing var tidligere kendt som en cykelby, men nu er det en bilby. Derfor skal der arbejdes hårdt på at få flere folk til at cykle igen. Her er Danmark et oplagt sted at hente inspiration.”

Kristian Teglkamp, der selv er læge, giver herefter et detaljeret indblik i, hvordan det danske sundhedssystem skiller sig ud fra det kinesiske, hvor det er helt normalt, at de ventende patienter kigger lægen over skulderen, mens han undersøger patienterne før dem.

”I Kina er der ingen tid til patienterne. En almindelig diabeteslæge har mellem 80 og 100 patienter på en formiddag. Så kan man selv regne ud, hvor meget de kommer i dybden. Derfor prøver vi at inspirere kineserne til at gå en anden vej” siger han.


Novo Nordisk lancerer Beijing, Kina som en del af Cities Changing Diabetes
Novo Nordisk lancerer Beijing, Kina som en del af Cities Changing Diabetes projektet.

Flere grin og klapsalver

Men Kristian Teglkamp er ikke færdig med at uddele skarpe pointer, pakket ind i kærlige spydigheder. Nu er det Novo Nordisks Vice President Marketing, Jesper Theisen, der står for skud. Da han skal præsenteres, går det ikke ubemærket hen, at han netop har meldt afbud til Kristian Teglkamps ugentlige løbeklub, fordi han hellere vil spille fodbold.

”Det er nok bedre et løbe langt end bare at løbe efter en bold, hvis man skal slå diabetes,” er beskeden fra Kristian Teglkamp.
Budskabet modtages med grin og klapsalver fra salen.

Efter talerne sætter Zheng Jinpu, formand for de lokale sundhedsmyndigheder, og Helle Meinertz sammen et sejl ud for Beijing på det kinesiske landkort. Beijing er officielt en Cities Changing Diabetes-by.

Projekt med vokseværk

Cities Changing Diabetes-projektet er vokset med lynets hast. Mexico City var den første by i 2014. Og til maj lanceres engelske Leicester så som den tolvte by i projektet, der omfatter hele fem kinesiske byer, og mere end 100 forskellige lokale partnerskaber.

Novo Nordisks Cities Changing Diabetes-direktør, Steffen Nielsen, slår fast, at antallet af byer i projektet er vokset til 15 inden udgangen af 2018, og samtidig gør han det klart, at målsætningen er, at alle verdenshjørner på sigt er repræsenteret med en Cities Changing Diabetes-by.

”Vi har et verdenskort, som skal fyldes ud. Diabetes er et globalt problem, og det skal løses globalt. Så nytter det ikke noget, at vi kun gør det på de markeder, der er strategisk vigtige for Novo Nordisk. Hvis vi skal have succes, skal det ikke hedde sig, at vi kun går ind der, hvor det er interessant for Novo Nordisk,” siger Steffen Nielsen. 
 
The Trade Council hjælper danske virksomheder med international synlighed
Fototekst: Steffen Nielsen i Novo Nordisk kontor foran væg med billede fra Kina. Billedet viser kinesisk   kvinde, Ruiling Yang, der har type 2 diabetes og bor i en af de 5 kinesiske CCD byer. 
"The Trade Council skaber en neutral arena, hvor vi kan mødes med de forskellige interessenter. Det betyder, at vi får adgang til nogle beslutningslag, som vi ellers ville have svært ved at få adgang til."
Steffen Nielsen Direktør, Cities Changing Diabetes, Novo Nordisk

The Trade Council øger troværdigheden

Det er forskelligt fra land til land, hvilke forhindringer Novo Nordisk møder, når der skal etableres nye Cities Changing Diabetes-byer, men en gennemgående udfordring er den naturlige skepsis hos de potentielle partnere. Det kommer til udtryk i Kina, som er Novo Nordisks næststørste eksportmarked. Her har medicinalbranchen været ramt af flere korruptionsskandaler, og derfor risikerer Novo Nordisk at lide under branchens blakkede ry hos dem, der ikke kender den danske medicinalkæmpe i forvejen. 

Derfor har The Trade Council været en aktiv medspiller siden projektets start i 2014. Danmark har et godt ry, og derfor kan The Trade Council blåstemple Novo Nordisk over for de lokale myndigheder ved at afholde møder på Danmarks officielle repræsentationer og sende invitationer ud på vegne af selskabet.

”Den største udfordring er, at det tager tid at opbygge tillid blandt de potentielle partnere. Danmark er et af de mindst korrupte lande i verden, og det ser man op til i Kina. Derfor øger det vores troværdighed, at den danske stat kan blåstemple os,” siger Steffen Nielsen og uddyber:

”The Trade Council skaber en neutral arena, hvor vi kan mødes med de forskellige interessenter. Det betyder, at vi får adgang til nogle beslutningslag, som vi ellers ville have svært ved at få adgang til.”

Novo Nordisk vil eksportere til hele verden og får eksportrådgivning fra The Trade Council
Fototekst: Steffen Nielsen, direktør for Cities Changing Diabetes, Novo Nordisk

Samfund skal skabe en bedre livsstil 

Hvert andet år afholder Novo Nordisk et Cities Changing Diabetes-topmøde, og det seneste løb af stablen i Houston i oktober. Her mødes repræsentanter fra projektets byer med relevante myndigheder og interesseorganisationer for at udveksle sundhedspolitiske erfaringer og diskutere byplanlægning. Og netop fremtidens byplanlægning er en af hjørnestene i Cities Changing Diabetes-programmet.

”Det handler om at designe vores samfund, så samfundene medvirker til en god livsstil. Folk ved godt, at de skal motionere og spise sundt, så det er ikke oplysning, der mangler. Men vi skal løse de udfordringer, der kommer i vejen. I Houston kan man bruge tre timer på at komme på arbejde, og byen i øvrigt er en stor motorvej. Så nytter det jo ikke at fortælle folk, at de skal cykle noget mere,” siger Steffen Nielsen.

Storbyerne vokser over hele verden, og det øger presset på sundhedssystemerne. Hvis byerne ikke bliver bedre til at forebygge og behandle diabetes, vil omkring 12 procent af jordens befolkning have diabetes i 2045. Derfor vælger Novo Nordisks adm. direktør, Lars Fruergaard at gå på scenen i Houston sammen med byens borgmester Sylvester Turner. Og budskabet er ikke til at tage fejl af:

”I 2045 må højst en ud af ti mennesker på verdensplan have diabetes. Vi skal knække diabetes kurven sammen.”

Med Kristian Teglkamp som leder har The Trade Council inviteret en delegation på hele 50 mand fra de forskellige kinesiske Cities Changing Diabetes-byer til topmødet i Houston for at dele og indsamle inspiration og erfaringer, som de kan bruge hjemme i Kina.

"Det er svært at vende diabeteskurven. Derfor er det vigtigt, at vi får nogle succeshistorier. Byerne skal have mål for, hvad det er, de vil. Man skal kunne lave partnerskaber med organisationer på tværs af byerne, og så skal man kunne implementere det i udviklingsstrategien for byen,” siger Kristian Teglkamp.

Planen er, at Cities Changing Diabates-projektet skal vokse eksplosivt over hele verden i de kommende år. Her fortsætter The Trade Councils opgave med åbne døre, opbygge tillid og skabe kontakt til de rette beslutningstagere for Novo Nordisk.

Læs mere

Loading...