Gå til indhold
Kopenhagen Fur

Kopenhagen Fur generobrer det japanske pelsmarked

Pelsmarkedet i Japan har de seneste årtier været på tilbagetog, men nu vil verdens største pelshus Kopenhagen Fur puste liv i det japanske pelsmarked. Det gør de i samarbejde med The Trade Council.

På en stille villavej i Glostrup tårner en række store betonbygninger sig op. De huser Kopenhagen Fur, verdens største auktionshus for pels. På denne sidste fredag i juni er der en pelsauktion i gang. Det sker fem gange om året, hvor indkøbere fra hele verden sidder klar i lokalet, der mest af alt minder om et af de gamle, græske amfiteatre. Scenen er indtaget af auktionarius, der sælger det ene minkskind efter det andet. På ét år bliver det til omkring 30 millioner styk. 

Blandt indkøberne sidder en erfaren japansk kunde, der har været kunde og samarbejdspartner hos Kopenhagen Fur i 35 år. Sammen med ham og The Trade Council tog Kopenhagen Fur i 2017 de første skridt til at generobre det japanske pelsmarked, der længe har ligget dødt. 


The Trade Council har hjulpet Kopenhagen Fur med at få nye kunder i Japan
Indkøberne sidder klar til pelsauktion hos Kopenhagen Fur. Foto: Thomas Busk

Skal genopfinde pelsen i Japan
Pelsmarkedet i Japan er ikke, som det var engang. I 1980’erne var det verdens største pelsmarked – en plads, som Kina i dag har overtaget, mens Japan er røget ned på en femteplads. Til gengæld er Japan stadig verdens andet største luksusmarked, og Kopenhagen Fur vurderer derfor sit potentiale til at være ret stort.

”Det er utrolig underligt, at pels ikke har mere fremtrædende karakter i Japan,” konstaterer Jesper Poulsen, international sales manager hos Kopenhagen Fur, men tilføjer:
”Men der er ikke rigtig nogen, der har forsøgt at genopfinde pelsen der, så den har lidt fået lov til at være den her ’mormors pels i skabet’.”

Det satte Kopenhagen Fur sig for at ændre. Derfor tog de for et par år siden kontakt til The Trade Council i Japan.

”Selvom vi er verdens største pelshus, så er der jo ikke nogen i Japan, der ved, hvem vi er. Også fordi vi er en råvareleverandør,” forklarer Jesper Poulsen om behovet for at have The Trade Council med på sidelinjen.


"Det virker bare rigtig godt at have Danmark i ryggen. Du har de danske løver og kongekronen. Du har en ambassadør, der er kommercielt minded, du har en eksportrådgiver, som er virkelig dygtig og meget dedikeret, og så har du ambassaden, som er en helt unik lokation at lave aktiviteter på"
Jesper Poulsen International Sales Manager, Kopenhagen Fur
The Trade Council hjælper Kopenhagen Fur på det japanske marked

Med Danmark i ryggen
Inden Kopenhagen Fur tog kontakt til The Trade Council forsøgte de at lave så meget benarbejde som muligt selv.

”Men man kan ikke lave alt fra Danmark. Man kan faktisk ikke lave særlig meget fra Danmark. Så man skal hurtigt have nogle lokale, og her var det mest åbenlyse og perfekte match at vælge The Trade Council,” fortæller Jesper Poulsen. 

Udover lokal viden, forståelse og ekspertise har The Trade Council sammen med sin japanske partnervirksomhed sat workshops og frokostmøder i stand for Kopenhagen Fur. Disse blev brugt til at skabe øget interesse fra potentielle partnervirksomheder inden for fashion.

”Det virker bare rigtig godt at have Danmark i ryggen. Du har de danske løver og kongekronen. Du har en ambassadør, der er kommercielt minded, du har en eksportrådgiver, som er virkelig dygtig og meget dedikeret, og så har du ambassaden, som er en helt unik lokation at lave aktiviteter på,” siger Jesper Poulsen fast og konstaterer, at netop den kombination har været med til at åbne døre og få sat hurtigere gang i tingene.


The Trade Council hjælper virksomheder med salg til udlandet
Minkskindene undersøges grundigt, inden de sættes til salg. Foto: Thomas Busk

Et svært marked
Selvom Japan er verdens andet største luksusmarked, er der også faktorer, der kan gøre det svært for en pelsleverandør at slå igennem.

”Af naturlige årsager har vi ikke brug for pels. Vi er hverken Rusland eller Kina, der har kolde vintre. Derudover er markedet ret mættet af lokale og importerede produkter,” fortæller Miho Yoshimoto, der er handelsmedarbejder på den danske ambassade i Tokyo, og som har været tilknyttet projektet med Kopenhagen Fur.

Hun forklarer, at det derfor har været vigtigt for pelshuset først at lære alle de relevante aktører at kende, for at vide præcis hvilke segmenter man skal henvende sig til, og at have en klar distributionslinje.


"De brugte lidt pels før, men havde brug for højkvalitetspels sammen med et godt stykke håndværk. Vi har givet dem et kvalitetsløft, og vi har gjort deres business case stærkere"
Kasper Scott Reinbacher VP International Sales
Kopenhagen Fur får hjælp til markedsstrategi i Japan

Allerede godt på vej
Selvom det kun er lidt over et år siden, at Kopenhagen Fur begyndte at satse på det japanske marked, har der allerede vist sig resultater. Et af de store japanske high-end dametøjsbrands har taget pelsen til sig og har nu en kollektion med et betydeligt antal designs, der på forskellig vis inkluderer pelsartikler.

”De brugte lidt pels før, men havde brug for højkvalitetspels sammen med et godt stykke håndværk. Vi har givet dem et kvalitetsløft, og vi har gjort deres business case stærkere,” siger Kasper Scott Reinbacher, der er VP International Sales hos Kopenhagen Fur.

Han fortæller desuden, at The Trade Council har været med fra den helt spæde start. Det gælder alt fra de indledende møder til efterfølgende sparring, at holde den løbende kontakt og at have den lokale tilstedeværelse og situationsfornemmelse.


Vil du vide mere om din virksomheds muligheder?

Så kontakt os og hør nærmere.

Loading...

    Læs mere

    Loading...