Gå til indhold
USA

Danske Writereader underskriver kontrakt med stort skoledistrikt i USA

Writereader vil lære verdens børn at læse og skrive. Med The Trade Councils hjælp har virksomheden for alvor sat strøm til den amerikanske drøm. 
Writereader vil lære verdens børn at læse og skrive. Første skridt på vejen er USA. Med hjælp fra The Trade Council har de etableret et lokalt datterselskab, og for nyligt underskrevet kontrakt med det største skoledistrikt i Maryland. Nu er der for alvor sat strøm til den amerikanske drøm.

I 2012 opdagede Janus Madsen, COO & Founder af Writereader, en stor udfordring. 15 procent af alle elever, der gik ud af 10. klasse havde svært ved at skrive og læse. Derfor udviklede Writereader et værktøj, der gjorde børn til forfattere af deres egne bøger. Næste skridt blev taget, og Writereader begyndte deres indtog på det amerikanske
marked.

I dag har Writereader ugentligt brugere fra alle Amerikas forenede stater på deres platform, men særligt Maryland, Texas, North Dakota og Vestkysten udmærker sig. Sidste år kom virksomheden op på en halv million brugere, og med en ny storkunde i Montgomery er drømmen om Amerika for alvor en realitet.

Vi har netop underskrevet kontrakt med Montgomery, der er det største skoledistrikt i Maryland, hvor vi er i gang med at uddanne 1200 lærere i programmet. Det er en stor milepæl for os,” fortæller Babar Baig, CEO og Co-founder hos Writereader.

At få sådan en ordre i hus kræver mere end hårdt arbejde og et godt produkt. På turen over Atlanten var det særligt den markant anderledes lovgivning, forsikringsforhold og kulturforskellene, der gav anledning til mange ubesvarede spørgsmål.

I starten af 2021 indså Writereader derfor, at de var nødt til at være repræsenteret i USA, for at kunne vækste på det amerikanske marked og lande ordren med Montgomery. Derfor kontaktede de The Trade Council, hvor Oliver Harling Hede, handelsrådgiver på generelkonsulatet i Chicago, har hjulpet virksomheden med lokal virksomhedsetablering og oprettelse af produktforsikring. 
quote ikon
"Covid-19 har gjort, at skoler og distrikter i USA selv er begyndt at henvende sig, da vores platform er digital og ideel til børn, der sidder hjemmefra. Vi begyndte at samarbejde med The Trade Council i start 2021, da vi indså, at hvis man vil være på det amerikanske marked, så kan man ikke gøre det fra Danmark."
Babar Baig CEO og Co-founder hos WriteReader

Børn over hele verden skal kunne læse og skrive

Allerede i 2015 tog Writereader det første skridt mod USA, hvor de blev udvalgt til at deltage ved et accelerator-forløb i Silicon Valley. Med en masse viden i rygsækken tog de hjem til Danmark, og vendte tilbage til USA’s vestkyst i 2018.

Babar Baig forklarer, at Writereader har en mission om at lære alle verdens børn at skrive og læse. USA var et godt sted at starte, da der var stor interesse for deres online platform fra dag ét. Interessen var netop stor, fordi Writereaders platform lærer børn at skrive og læse gennem deres interesser, hvilket er med til at styrke motivationen.

”Motivation er vigtigt, når man skal lære. Vores platform får børnene til at skrive en bog om deres egne interesser, eks. fodbold, heste eller deres familie. Herved lærer de både at skrive og læse, mens de synes, emnet er sjovt,” forklarer Babar Baig.
 
Writereader introducerede i første omgang deres produkt på det amerikanske marked som en gratis platform, hvilket gjorde at de på kort tid fik 100.000 brugere. Over de næste år lærte Writereader det amerikanske marked bedre at kende, og fandt ud af, at lovgivning, krav og opbygning af skolesystemet var markant anderledes end i Danmark. Da flere skoler i USA fik stor interesse for deres online platform under Covid-19, stod det klart, at det var nødvendigt at være repræsenteret på det amerikanske marked.

Local boots on the ground

At have local boots on the ground er en fordel ved etablering af et datterselskab, men det gavner også virksomheden, når der skal indgås aftaler på længere sigt. Oliver Harling Hede forklarer, at en lille detalje som at ringe fra et amerikansk telefonnummer, frem for eksempelvis et dansk nummer, skaber mere tillid i outreach processen. 

Derudover er det også svært at samarbejde med en virksomhed med syv timers tidsforskel og forskudte arbejdstimer. Konkurrencen er stor på det amerikanske marked, så selv små detaljer er afgørende, når amerikanerne beslutter hvilken virksomhed, der skal arbejdes med.
quote ikon
”Ved at være tæt på lokale stakeholders er vi i stand til, at bygge og opretholde et solidt netværk af blandt andet revisorer og advokater, som forstår sig på at arbejde med danske virksomheder på tværs af industrier. Derudover kan man gennem Udenrigsministeriet blive lokalt repræsenteret, med amerikansk adresse og telefonnummer, hvilket giver de amerikanske kunder og partnere en hvis tryghed, ” 
Oliver Harling Hede Udenrigsministeriets handelsrådgiver i Chicago
Ifølge Babar Baig ville Writereader heller ikke have fået den store ordre med Montgomery i hus, hvis de ikke havde været repræsenteret på det amerikanske marked.

Vi havde ikke kunne lukke denne aftale, hvis ikke vi havde haft et amerikanske set-up og var repræsenteret på det amerikanske marked. Det er ikke muligt som et dansk selskab i forhold til forsikring og betaling. Vi yder jo også lokal support, og det er svært at gøre i en helt anden tidszone,”
fortæller Babar Baig.

Få den bedste start på det amerikanske marked - 3 råd fra handelsrådgiveren:

Hvis du gerne vil etablere dig på det amerikanske marked, så giver Oliver Harling Hede dig her sine bedste råd til at komme sikkert og godt fra start.

1. Spred ikke dine ressourcer for tyndt
USA er et stort og komplekst marked, og man får ikke bare en aftale i hus. Saml dine ressourcer ét sted og fokuser på det.

2. Vær opmærksom på regionale og lokale forhold
USA er ikke ét land, men 50 forskellige markeder. Skatteregler, arbejdsforhold og forsikringsaftaler er afhængige af den enkelte stat, og der kan være stor forskel på, hvordan man fører forretning i Maryland og South Dakota. 

3. Vær forberedt på høje omkostninger
USA er et af de absolut mest lukrative markeder at gøre forretning, hvis man opnår succes. Man skal dog være opmærksom på, at der er mange omkostninger forbundet med en entre på det amerikanske marked. Dette skyldes blandt andet højere krav til produktgodkendelser og varierende lov- og skatteforhold staterne i mellem, hvor eksterne rådgivere som oftest er nødvendige.

Drømmer din virksomhed om at komme til USA?

Ud over den geografiske distance er der mange ubekendte faktorer og tidsforskelle at forholde sig til, når man skal indtage det amerikanske marked.

Derfor hjælper The Trade Councils Market Entry Advisory dig blandt andet med at:
  • Oprette datterselskab med amerikansk adresse, amerikansk bankkonto og virtuelt kontor
  • Sende din fysiske post til dig på mail og indløse dine checks i banken
  • Tage telefonen inden for amerikansk åbningstid
  • Sætte dig i kontakt med advokater, revisorer og forsikringsagenter
  • Stille kontorfaciliteter til rådighed, hvis du befinder dig i Chicago 
Det amerikanske marked kan være en stor mundfuld, så tøv ikke med at række ud til en af vores kompetente handelsrådgivere.
Loading...