Gå til indhold
Kina

Virksomheder styrker digitale tilstedeværelse i Kina

28 danske virksomheder deltog på dette års China International Import Expo (CIIE).

Med mere end 6000 års produktudvikling i bagagen, er der ikke noget at sige til, at den kinesiske brændevin baijiu eftersigende er verdens mest populære spiritus. Derfor var der også kø til smagsprøverne ved Danish Food Pavilion på dette års China International Import Expo (CIIE), da Toms Group A/S præsenterede deres nyeste produkt under Anthon Berg-brandet: Chokoladeflasker fyldt med baijiu.

Jacob Thomsen (tv.) oplevede Kinas enorme digitale marked på nært hold, da han gik live og præsenterede Anthon Bergs produkter på Food Nations WeChat konto.

Toms Group A/S er Danmarks største producent af slik og chokolade. Nu skal forbindelsen til det kinesiske marked være endnu stærkere, og med støtte fra The Trade Council har deltagelsen i CIIE været en god investering, mener Jacob Thomsen, Area Director i Asien for Toms Group A/S.

quote ikon

Under CIIE har jeg haft mulighed for at møde fremtidige samarbejdspartnere og distributører, danne nye relationer og udvikle mit netværk både blandt danske og udenlandske virksomheder. Vi har også modtaget en del medieomtale i Kina og oplevet reaktionerne hos de kinesiske forbrugere på egen hånd, når de ser og smager vores produkter. Det er meget værdifuldt.

Jacob Thomsen Area Director i Asien for Toms Group A/S

28 danske virksomheder deltog, da CIIE blev afholdt i Shanghai i 2022, men Jacob Thomsen var den eneste, der rejste ud fra Danmark for at deltage fysisk. Kinesiske indrejserestriktioner grundet COVID-19 har længe medført, at mange danske erhvervsledere har måtte afstå fra at rejse til Kina for at deltage på CIIE eller for at besøge markedet i deres bestræbelser på at finde nye vækstmuligheder.

Den digitale tilstedeværelse er dermed blevet afgørende for danske brands, som søger nye business leads og forretningsaktiviteter i Kina. Derfor har The Trade Council sammen med Food Nation Denmark nu udviklet B2B-platformen ”Food Nation Mini Program” på den kinesiske app WeChat.

Food Nation Mini Program henvender sig specifikt til kinesiske distributører og interessenter i den danske agro- og fødevareindustri. Når de kinesiske interessenter scanner programmets QR-kode, kan de gå på opdagelse i de danske virksomheders professionelle porteføljer med detaljerede produktbeskrivelser og kontaktinformationer. Også derfor blev den digitale platform lanceret i forbindelse med CIIE 2022 som en ny tilgang til promovering af danske produkter.

quote ikon

Miniprogrammet er effektivt, fordi det ligger i ’skyen’ og arbejder for os. Når interessenter ser platformen, kan de nemt finde vores virksomhed og produkter. Det er en fordel, fordi kontakten herefter bliver formidlet tilbage til The Trade Council og vores virksomhed, så vi kan samle op på nye leads. Det gør os endnu mere tilgængelige

Jacob Thomsen Area Director i Asien for Toms Groups A/S

Food nation mini program

Food Nation Mini Program ligger på den kinesiske platform WeChat. Det er en af Kinas største multifunktionelle apps med mere end en milliard månedlige brugere. Applikationen bliver kaldt for en ”super-app”, fordi den integrerer flere services på én gang.

På WeChat kan man fx sende beskeder og lave opkald, bruge mobilbetaling, bestille en taxa og handle dagligvarer. Dette gøres gennem programmer som Food Nation Mini Program, som bedst kan beskrives som et mindre program, integreret i WeChat.

Platform promovere danske brands

Kina er en af verdens største importører af føde- og drikkevarer. I 2021 importerede landet føde- og drikkevarer samt tobak for mere end USD $92,054.1 millioner, og det forventes, at markedet langt fra bliver mættet i det kommende årti. 

quote ikon

Den kinesiske agro- og fødevareindustri er et enormt marked med interessante muligheder for danske virksomheder, men det kan være kompliceret for nye virksomheder at trænge ind.

Cortana Xuenting Yang Digital Sales Advisor, The Trade Council Shanghai

Cortana Xueting Yang har været ansvarlig implementeringen af Food Nation Mini Program i samarbejde med kollegaer fra The Trade Council i Shanghai og Food Nation. Hun forklarer, at det nye digitale bindeled mellem Danmark og Kina kan gøre danske virksomheder mere tilgængelige og styrke deres synlighed i Kina. Derudover sikrer platformen officiel endorsement og stærk branding – to vigtige værdier på det kinesiske marked. 

China International Import Expo 2022 havde den største danske tilslutning hidtil med to pavilloner på i alt 650 kvadratmeter. De to pavilloner, Danish Food Pavilion og Danish Green Pavilion, tog afsæt i hhv. den danske agro- og fødevareindustri og danske kompetencer inden for grøn omstilling.
Jacob Thomsen har selv boet i Asien i 12 år og har en bred erfaring med den kinesiske fødevareindustri. Han forklarer, at Kina kan være et svært marked, men at det bliver nemmere at tilgå med ihærdighed og hjælp fra The Trade Council.
quote ikon

Generelt kan det være svært at gøre forretning på egen hånd i Kina - særligt hvis man er fra en mellemstor virksomhed eller har et mindre netværk. Heldigvis er The Trade Council der altid som et sikkerhedsnet og kan hjælpe med alt fra praktik til at skabe kontakt til relevante samarbejdspartnere.