Gå til indhold
TYSKLAND

Dansk læringsteknologi vinder indpas i Tyskland 

Flere danske EdTech virksomheder har etableret sig på det tyske marked. En ny platform skal hjælpe flere danske EdTechs med at få indblik i og fodfæste på det tyske marked for læringsteknologi. 
Tyskland har de seneste år sat turbo på den digitale omstilling ved hjælp af omfattende investeringsprogrammer, der udfolder sig på tværs af diverse sektorer. Særligt den offentlige sektor – og især skolesektoren – er områder, hvor der lige nu sættes hårdt ind for bl.a. at bevæge sig væk fra fysiske timekort til at holde styr på medarbejdernes arbejdstid i kommunerne samt konvolutter og frimærker som svar på, hvordan elever modtager opgaver i forbindelse med hjemmeskoling. 

The Trade Council i München har siden 2020 haft et øget fokus på læringsteknologi som eksportvare og hjulpet flere danske virksomheder med at navigere i de komplicerede tyske markedsstrukturer.

2021 var et godt år for flere danske EdTech-leverandører

Den stigende efterspørgsel efter digitale løsninger til de tyske klasselokaler har sammen med det vidtspændende investeringsprogram ”Digitalpakt Schule” - og ikke mindst Danmarks gode ry som foregangsland inden for digitalisering - sat gode rammebetingelser for danske EdTechs i 2021. Flere virksomheder er lykkedes med at komme i dialog med centrale beslutningstagere, opbygge strategiske partnerskaber og i sidste ende få afsat deres produkter på det tyske marked.  

En af de EdTechs, der med hjælp fra The Trade Council i München, kunne udvide deres markedsandele og omdømme i Tyskland, var Airtame, der leverer løsninger inden for trådløse præsentationer, digital skiltning og håndtering af skyen (cloud):
”I lyset af endnu et svært år med Covid-19 lykkedes det os i tæt parløb med The Trade Council i München at komme i betragtning til offentlige udbudsrunder fordelt over hele Tyskland. Der blev arrangeret talrige virtuelle møder med centrale beslutningstagere og indkøbere, som blev gennemført på vellykket vis. Af konkrete succeser kan blandt andet fremhæves, at vi som ”Newcomer” i markedet fik mulighed for at forsyne flere kommuners tilhørende skoler med vores løsninger.” 
Thomas Med Senior Channel Manager, Airtame

For Airtame viste successen sig derudover ved, at deres produkter nu genkendes hos de tyske uddannelsesaktører:

I et ellers lukket og komplekst skolesystem som det tyske hjalp rådgiverne fra The Trade Council os med at åbne døre på det politiske niveau, således at vi som virksomhed fik en platform at kunne præsentere vores løsninger på og score point gennem udlån af produkter, som kunne testes og afprøves i skolesammenhæng. På den måde opnåede vi en enorm udvikling i vores brand awareness i 2021. Grundet den store fleksibilitet fra The Trade Council har vi desuden løbende kunne tilpasse vores aktioner til den givne situation. Det har i lyset af Covid-19 helt sikkert også været udslagsgivende,” siger Thomas Med, Senior Channel Manager ved Airtame.

Den danske EdTech virksomhed InLogic A/S har også fortsat haft succes med deres UMS (User Management System) på det tyske marked i 2021, som gør det nemmere for tyske skoler at organisere administrative opgaver. The Trade Council har stået ved InLogics side siden begyndelsen af deres eksporteventyr: 

”Vi har fået et bedre og dybere indblik i det tyske uddannelsessektor, såsom de kulturelle forskelle imellem DK og Tyskland. Vi har også udbygget vores netværk til de tyske skoler, ministerier og diverse vigtige personer, der er frontløbere på digitaliseringen i Tyskland. Alt dette har betydet meget for vores videre forløb i forhold til fortsat at investere i Tyskland.”
Tarik Kale Salgschef, InLogic A/S
Samarbejdet mellem InLogic og TC har desuden også skabt konkrete resultater og lykkedes bl.a. i starten af året med at indgå samarbejde med forskellige tyske skoler – herunder med de innovative, private skoler kaldet ”PINDL Schulen”. 

Strategisk samarbejde med danske specialister 

Som en del af den udvidede aktivitetsliste på skoleområdet i 2021 har rådgiverne fra The Trade Council også afprøvet nye samarbejdsformer, hvor man har benyttet den gode dialog med Uddannelses- og Digitaliseringsministerierne i Bayern til bl.a. at positionere danske styrkepositioner inden for EdTech. Dette har resulteret i flere dybdegående udvekslinger, hvor danske virksomheder har kunne dele deres fagspecifikke viden inden for områder som cloud-baseret læringsportaler (LMS) og digitalt læringsindhold samt præsentere konkrete løsninger.
”Strategiske partnerskaber med ministerierne på delstatsniveau er særdeles værdifulde for både The Trade Council og vores kunder, da de kan fungere som døråbnere til yderligere samarbejde omkring lokale udfordringer, hvor man fra dansk side kan bidrage med gode erfaringer og proof-of-concept fra de danske klasselokaler. Vi glæder os til at arbejde videre med vores stærke partnerskaber på uddannelsesområdet i 2022.”
Theresa Winter & Ann Andersen The Trade Council i München

Ny netværksplatform for danske EdTechs i 2022

For at fortsætte det momentum, der er opstået i forbindelse med digitaliseringen af den tyske skolesektor, lancerer The Trade Council i München i starten af 2022 programmet ”AcceleraDE”. AcceleraDE er målrettet danske EdTech virksomheder og har til hensigt at styrke virksomhedernes eksportmuligheder ved at give dem et dyberegående indblik i markedsstrukturen og introducere dem til værdifulde partnerskaber og potentielle salgskanaler. 

Målet med programmet er at bruge vores netværk til at hjælpe endnu flere danske EdTech virksomheder til at finde fodfæste på det tyske marked. 

KONTAKT OS

Er du interesseret i at lære mere om markedsmulighederne i Tyskland - særligt inden for EdTech sektoren? Kontakt vores sektorrådgivere for at høre mere.

Loading...