Gå til indhold
ALK

Dansk allergimedicin får international synlighed

ALK er blandt de førende virksomheder inden for allergivacciner i verden. Alligevel møder virksomheden udfordringer på en række eksportmarkeder. Gennem en key account-aftale hjælper The Trade Council med alt fra market entry til awareness events. 
Der er tale om, at modsætninger mødes, når birketræerne omkranser ALK's hovedkvarter og produktion, hvor deres allergivacciner mod blandt andet pollenallergi udvikles. På væggen i receptionen finder man tidslinjen ”A history of firsts”, som viser, at ALK har været global first-mover på en række områder inden for allergibehandling. Og tidslinjen viser tydeligt, at ALK er nået bredt ud i verden siden starten på Københavns Universitetshospital i 1923.

ALK behandler i dag 1,5 millioner mennesker i hele verden mod alvorlige allergisymptomer. Husstøvallergi er i særlig grad verdensomspændende og ALK er repræsenteret i både Europa, Nordamerika, Mellemøsten og Asien. Med omkring 2.300 medarbejdere er ALK på alle måder til stede globalt. Men at positionere sig internationalt inden for allergivaccination er ikke uden udfordringer. I de fleste lande er det ikke lovligt at markedsføre pharmaprodukter, så tilgangen til salg og awareness om produkterne skal foregå på en anden måde end for andre typer produkter.

Jacob Glenting, som er Vice President for International Markets, har oplevet udfordringerne på mange af deres eksportmarkeder.

”Direct to Consumer-markedsføring er i mange lande forbudt. Det betyder, at vi må finde andre veje til at skabe opmærksomhed omkring vores produkter, og det vi kan hjælpe folk med allergi med. Men vi har den fordel i forhold til blandt andet vores franske og tyske konkurrenter, at The Trade Council kan knytte forbindelser for os på eksportmarkederne, som vi ikke selv kan på grund af restriktioner,” fortæller han.

JFoto af Thomas Busk: Jacob Glenting fra ALK forklarer, hvordan The Trade Council hjælper virksomheden med at skabe opmærksomhed.

The Trade Council fungerer som uvildige rådgivere

Jacob Glenting kan yderligere konstatere, at produktet er det samme, men markederne er forskellige. Så når ALK skal ind på et nyt marked, kræver det grundig indsigt i lovgivning, prisfastsættelse og tilskudsordninger. Det at få kontakt til ressourcepersonerne inden for området på et nyt marked kan være en udfordring, og derfor udtrykker han stor tilfredshed med ALK's key account-aftale med The Trade Council.

”Jeg er meget begejstret for det økonomiske diplomati,” siger han. ”The Trade Council er vores uvildige rådgiver på eksportmarkederne. De er værter for ALK's arrangementer, hvor vi ikke selv kan invitere lokale partnere, og de knytter forbindelser til high-level beslutningstagere. Samtidig er de ikke bange for at hejse et flag, hvis der er noget, som vi skal være opmærksomme på.”

quote ikon
”The Trade Council er vores uvildige rådgiver på eksportmarkederne. De er værter for ALK-arrangementer, hvor vi ikke selv kan invitere lokale partnere, og de knytter forbindelser til high-level beslutningstagere."
Jacob Glenting Vice President, International Markets, ALK
I det lange seje træk på markeder hvor ALK allerede er til stede, kan The Trade Council også bidrage til at skabe opmærksomhed om deres kompetencer.

”Tyrkiet har potentiale til at blive en milliardforretning, hvor mange flere mennesker med allergi kan få hjælp til at bekæmpe deres allergi, ligesom det er tilfældet i Frankrig. Gennem public affairs og social responsibility-arrangementer i landet, får vi mulighed for at lære børn om sundhed og sund livsstil,” siger han.

quote ikon
”Vi var imponerede over den opmærksomhed eventet skabte, og vi har allerede planer om at deltage næste år. Det var første gang, at vi deltog i et event for børn i udlandet, og jeg mener, at vi fremover også skal bruge konceptet med læring gennem leg for børn på andre markeder”
Jacob Glenting Vice President, International Markets, ALK

Stor succes med tyrkisk awareness-arrangement

ALK deltog i Happy, Healthy and Creative Children Day, som blev arrangeret af The Trade Council ved Koc-universitetet i Istanbul. Her var 1.000 børn og forældre mødt op. Formålet med arrangementet var at vise en gruppe danske virksomheders styrker og kompetencer inden for læring, uddannelse og sund livsstil. Begivenheden bidrog til FN's bæredygtige udviklingsmål, som fylder stadig mere i promoveringen af danske styrkepositioner.

 

I processen med at finde et passende event i Tyrkiet, havde ALK drøftet flere muligheder med The Trade Council. En decideret allergidag blev vurderet til at være for direkte på grund af markedsføringsloven, så ALK slog til, da de hørte om Happy, Healthy and Creative Children Day.

”Vi var imponerede over den opmærksomhed eventet skabte, og vi har allerede planer om at deltage næste år. Det var første gang, at vi deltog i et event for børn i udlandet, og jeg mener, at vi fremover også skal bruge konceptet med læring gennem leg for børn på andre markeder,” siger Jacob Glenting.

Efter et veloverstået arrangement i Istanbul har ALK allerede planer om flere nye projekter sammen med The Trade Council.

 

”Vi får brug for en high-level assessment, når vi skal ind i Rumænien, Bulgarien og Balkan, og lige nu planlægger vi et awareness-arrangement på den danske ambassade i Prag i starten af 2018,” siger han.

Læs mere

Loading...