Gå til indhold
Madrid

CASA DECOR showcaser dansk design i Madrid

Den danske ambassade i Spanien har i samarbejde med Erhvervshus Midtjylland stået i spidsen for den første Danish Design udstilling ved Casa Décor i Madrid støttet af Udenrigsministeriets eksportfremstødsmidler. 

Et af de største designevents i Spanien

Casa Décor er Spaniens største designevent inden for boligtilbehør og indretning, som har fundet sted i over 25 år i Madrid. Eventet afvikles altid i historiske bygninger, der renoveres og omdannes til én stor udstilling af indretningsdesign. I år er der over 50 rum, hvor de største mærker og trends inden for bogligindretning er repræsenteret. Udstillingen tiltrækker over 50.000 besøgende samt flere hundrede tusinde online-gæster. Udstillingen dækkes af mange større medier, og er godt dækket via mange opslag på de sociale medier. 
quote ikon
"Vi er meget imponerede over den professionelle tilrettelæggelse og gennemførelse af arrangementet. Det er fantastisk at få hyppige opdateringer om arrangementet og resultatet, f.eks. i form af presserapporter, og det hjælper os til at evaluere arrangementet, selv om vi ikke kan være til stede personligt på grund af den aktuelle situation. Deltagelsen i arrangementet hjælper os som dansk mærke til at udvikle Louis Poulsens brand-awareness på det spanske marked. Vi vil helt sikkert overveje at deltage igen i fremtidige udgaver af arrangementet."
Oliver Nieto-Tröger Brand- og PR Manager, Louis Poulsen 

Er det spanske marked interessant for danske møbel- og interiørvirksomheder?

Spanien repræsenterer et stort marked for design- og møbelindustrien, og er verdens andet største turistmarked. Kontraktmarkedet i Spanien er meget attraktivt, og der forventes at være en drejning mod større fokus på bæredygtighed og kvalitet. COVID-krisen, nedlukning, rejse- og forsamlingsrestriktioner har påvirket hotel- og turisme branchen kraftigt. I 2021 forventes, at turismen hurtigt vil komme sig. Nedlukningen har generelt øget opmærksomheden på indretningsdesign, møbel- og boligindretning. Med midlerne fra EU's genopretningsfond vil et stort antal huse og andre bygninger blive renoveret, hvilket også forventes at øge efterspørgslen efter møbler og boligtilbehør. Udviklingen inden for luksus bolig- og hotelmarkedet samt tendenserne på det spanske marked i retning af bæredygtige møbler og boligudstyr af høj kvalitet med lang levetid skaber gode muligheder for danske produkter og løsninger.

De danske rum på Casa Décor

Det danske rum i Casa Décor, døbt Danish Design & New Bauhaus, er indrettet af den anerkendte spanske designer Erico Navazo. Hele 17 danske mærker er repræsenteret i rummene. 
 
Bang&Olufsen, Bloomingville, Bolia, Brdr. Krüger, Carl Hansen & Søn, File under pop, Friends&Founders, Fritz Hansen, Gabriel, Kvadrat, Kvik, Le Feu, Louis Poulsen, Lyfa, Massimo Copenhagen, Silkeborg og Velux er de mærker, der er repræsenteret i den danske udstillingen. Udstillingen har skabt stor opmærksomhed, og er blevet en af de mest omtalte på udstillingen med mere end 70 nyheder og artikler.
 
Vi har spurgt Adriana Becerra, Bolias repræsentant i Spanien, om hun tror, at begivenheden vil hjælpe Bolia på kort- og mellemlang sigt?
 
"Ja, det vil det, og det gør det allerede. Vi havde mulighed for at tage vigtige kunder med til arrangementet, såsom El Corte Inglés, Naharro, Sutega, Qbika, Studio Gronda og flere andre, og vi fik utrolig feedback på rummet. Dette er en vigtig tilgang, og for nogle kunder, den første kontakt med produkterne for at se kvaliteten og håndværket af mærket. Også den nationale mediedækning har været rigtig god."
Samarbejdet mellem kendte og nyere mærker, samt mellem SMV’er og de store spillere giver god synergi. Ikke mindst de mindre mærker nyder godt af muligheden for at udstille ved et så stort event til en overkommelig pris. Men også de etablerede mærker nyder godt af samspillet med de nyere og ikke etablerede mærker. Det giver udstillingen et friskt pust. Arrangementet er en unik mulighed for at fremvise danske møbler og interiør på utraditionel vis som en holistisk dansk livsstilsshowcase, som omfatter mange forskellige produktsegmenter og giver de besøgende en interessant og rig oplevelse. Samarbejdet med en spansk indretningsdesigner har bidraget til at sætte dansk design sammen med spansk kultur. Det har skabt en synergi, der har været med til at styrke forbindelserne mellem danske mærker og den spanske designbranche.

Udstillingen med de danske rum slog dørene op for syv uger siden og løber til udgangen af juni. 

HVAD FORMIDLES?

Målet med projektet har været at vise dansk designs styrker og kerneværdier, som bæredygtighed, tidsløshed, universalitet og menneskelighed. På udstillingen kommer de vigtigste interessenter inden for indretningsdesign i Spanien, og der er også blevet holdt arrangementer med deltagelse af flere vigtige meningsdannere inden for møbel- og interiørdesign.

Både professionelle og private besøgende
Udstillingen har fået stor opmærksomhed fra professionelle besøgende, primært indretningsarkitekter, arkitekter og førende detailhandlere. De udstillende mærker har haft mulighed for at invitere deres vigtigste kunder til udstillingen og vise deres ikoniske værker frem i et fantastisk miljø. 
quote ikon
"Vi har oplevet en reel interesse fra arkitekter (hvilket betyder nye forbindelser og et forbedret netværk) og en ægte nysgerrighed fra det store publikum, det er absolut positivt. Det har været et vellykket og flydende samarbejde, og vi ville helt sikkert gøre det igen. Det har været en fantastisk oplevelse."
Pil Marie Gilkær-Bernard Salgs- og Brand Manager South Europe, Fritz Hansen 
For at udstillingen skal nå endnu bredere ud har den danske ambassade i Spanien desuden organiseret flere konferencer og møder mellem spanske interessenter og de danske mærker.
 
Der er oprettet en særlig hjemmeside, www.ddplus.es, med professionelle billeder af det danske rum, som også bidrager til at fremme dansk design i Spanien.

KONTAKT OS

Er du interesseret i at vide mere? Så kontakt den Danske Ambassade i Madrid.
 
Du kan også altid holde dig opdateret på den aktuelle markedssituation her.
Loading...