JAPAN
BROEN-LAB fik fodfæste i Japan gennem partnerskab med The Trade Council
Igennem 20 år har Ambassaden i Tokyo hjulpet den danske virksomhed BROEN-LAB A/S med at navigere på det japanske marked.
Det gør BROEN-LAB til den virksomhed, som ubrudt har benyttet ambassadens handelsafdeling i længst tid. Partnerskabet har igennem årene været håndteret af fire forskellige Trade Council rådgivere og tre BROEN-LAB-medarbejdere.
BROEN-LAB, som udsprang af det tidligere moderselskab BROEN A/S, har siden 2015 været en selvstændig virksomhed, hvor de blev opkøbt af et privat equity-selskab, Capidea. Som OEM-producent sælger BROEN-LAB- armaturer og nødbrusersystemer til laboratorier, hvor kundelisten tæller diverse førende producenter både inden for og uden for det europæiske marked, af Pharma virksomheder og fødevareindustrien mv. Som en spiller på et globalt niche-marked udgør eksport en væsentlig andel af virksomhedens omsætning, og tilstedeværelsen på det japanske marked har stor betydning.
Netværkspartnerskab
The Trade Council Tokyo har gennem flere år opbygget relationer blandt en række store japanske virksomheder på vegne af BROEN-LAB og assisterer i den forbindelse løbende BROEN-LAB på det japanske marked.
Meget af bistanden handler om sprog og kultur og Nicky Berg, Head of Sales hos BROEN-LAB, fortæller:
"Grunden til vi holder fast i samarbejdet med The Trade Council, er, at vi får god bistand til at overkomme kulturelle og sproglige udfordringer i forholdet til japanske kunder. Vi har enkelte kunder som foretrækker, at kommunikationen foregår på japansk. I sådanne tilfælde giver det god mening at have en lokal partner, som kan sørge for den del."
The Trade Council har ikke udelukkende hjulpet med kommunikation. I de seneste 20 år har partnerskabet ligeledes bestået i at lokalisere nye partnere og opbygge relationer mellem BROEN-LAB og japanske virksomheder. Dette har resulteret i, at BROEN-LAB efterhånden i mange år har haft aftaler med de største laboratoriefabrikanter i Japan.
"En anden måde at sige det på er, at ambassaden har fungeret som et lokalt datterselskab/salgskontor for os. Mange af tingene bliver lavet i hovedkvarteret, men den daglige kontakt og koordination sker lokalt. Også har vi eksperter på hovedkvarteret, der laver det tungere tekniske- og salgsarbejde." fortsætter Nicky Berg.
2020 og 2021 har budt på særlige udfordringer for BROEN-LAB, som det har for så mange andre. Hvor de normalt har besøgt deres kunder 2-3 gange årligt, har dette slet ikke været muligt grundet nedlukningen. The Trade Councils rådgivere har i denne periode stået til rådighed, når der har været behov for at agere lokalt og har på den vis leveret Boots-on-the Ground-assistance.
Om 'boots-on-the-ground'
Eksportsparring som dette udbydes af danske ambassader som en del af the Trade Council’s “Boots on the Ground” koncept. Udenrigsministeriet har mere end 70 handelsrepræsentationer rundt om i verden – hver især med lokalansatte med lokale sprogkundskaber og en stærk markedsindsigt, således at de kan agere som danske virksomheders forlængede arm ude på eksportmarkederne – særligt når rejserestriktioner gør, at det kan være vanskeligt at besøge sine kunder.
Handelsafdelingernes eksportrådgivere kan hjælpe med alt lige fra partnerdialoger, kvalitetssikring, salgsindsatser, due diligence til service af udstyr og teknisk assistance med mere.
Læs mere om Udenrigsministeriets 'Boots-on-the-Ground' service her.
kontakt the trade council i japan
Er du interesseret i at høre mere om eksportmulighederne til Japan, så kontakt vores rådgivere ved The Trade Council i Japan. De står klar til at hjælpe dig og din virksomhed med eksportrådgivning og lokal markedskendskab.
Du kan også holde dig løbende opdateret om den aktuelle markedssituation i vores situationsrapport her eller på Den Danske Ambassade i Tokyos LinkedIn profil her.
Loading...